مجتبی صمدی؛ مهدی محسنیان راد؛ علیرضا حسینی پاکدهی
چکیده
امروزه بازیهای رایانهای به عنوان عرصه جدیدی از ظهور رسانههای نوین در بعد جامعهپذیری مطرحاند که بنابر نظر بسیاری از صاحبنظران، در سالهای آتی به صنعت اول سرگرمی در جهان مبدل میشوند، از سوی دیگر، گیمنتها در جامعه ایران به عنوان عرصه ظهور رفتارها و کنشهای ارتباطی کاربران بازیهای ویدئویی و رایانهای، در ترسیم فرهنگ ...
بیشتر
امروزه بازیهای رایانهای به عنوان عرصه جدیدی از ظهور رسانههای نوین در بعد جامعهپذیری مطرحاند که بنابر نظر بسیاری از صاحبنظران، در سالهای آتی به صنعت اول سرگرمی در جهان مبدل میشوند، از سوی دیگر، گیمنتها در جامعه ایران به عنوان عرصه ظهور رفتارها و کنشهای ارتباطی کاربران بازیهای ویدئویی و رایانهای، در ترسیم فرهنگ بازیکردن در جوامع از جمله جامعه ایرانی جایگاه ویژهای بر عهده دارند، لذا این مقاله در راستای چنین هدفی در تلاش است تا به این پرسش پاسخ دهد که الگوی رفتارها و کنشهای ارتباطی کاربران بازیهای رایانهای در گیمنتهای شهر تهران چگونه است؟بنابراین، برای پاسخ بدین پرسش، متکی بر روش مشاهده مشارکتی، 35 گیمنت در شهر تهران و با نمونهگیری خوشهای مورد مشاهده قرار گرفت و در کنار 53 مصاحبه نیمهساختمند با کاربران این گیمنتها بر اساس نمونههای در دسترس، و یادداشتها و تصاویر تهیه شده توسط مشاهدهگران و نیز مراجعه به صفحات مجازی این اجتماعات، دادههای حاصل شده به کمک روش تحلیل مضمون و بر اساس مدل ولکات تجزیه و تحلیل شد. در نتیجه، 17 الگوی رفتاری و کنش ارتباطی مانند الگوی هیجان- تن صدا، الگوی اختلاط جنسیتی و تعدیل فحاشیهای کنشگونه و رفتارگونه، و الگوی عدم واکنش به توهین و تحقیر حاصل گردید که نشان دهنده وضعیت یک اجتماع پشت صحنهای است.
مهدی محسنیان راد؛ سید محمد کاظمی
چکیده
یکی از راههای دستیابی به راهکارهای اصلاح شیوه فعلی مواجهه ایران با پدیده دریافت خانگی شبکههای ماهوارهای، آگاهی از تجربه دیگر کشورهای مشابه است. در این میان مطالعات تطبیقی اسناد حوزه سیاستگذاری بخشی از جهان معاصر میتواند در خوانش تحولات سیاستی رسانهای ما راه گشا باشد. برای دستیابی به این مهم، با اتکا به دو پژوهش انجام شده ...
بیشتر
یکی از راههای دستیابی به راهکارهای اصلاح شیوه فعلی مواجهه ایران با پدیده دریافت خانگی شبکههای ماهوارهای، آگاهی از تجربه دیگر کشورهای مشابه است. در این میان مطالعات تطبیقی اسناد حوزه سیاستگذاری بخشی از جهان معاصر میتواند در خوانش تحولات سیاستی رسانهای ما راه گشا باشد. برای دستیابی به این مهم، با اتکا به دو پژوهش انجام شده در سالهای 1373 و 1381، از طریق نمونهگیری هدفمند، تعداد هفده کشور آسیایی انتخاب شدند. پس از بررسی ادبیات نظری در حوزه سیاستهای رسانهای، تعیین « چرخه خطمشی گذاری» بهعنوان ادبیات تحلیل و شناخت حوزه صورتبندی مسئله شبکههای ماهوارهای کشورهای مذکور این نتیجه حاصل شد که سیاستگذاران رسانهای کشورهای موردبررسی دریافت مستقیم شبکههای ماهوارهای را عاملی برای1) بر هم زننده بازار بومی و غیربومی رسانههای داخلی و 2) شکلگیری برخی تهدیدها برای مصالح و منافع ملی تعریف کردهاند. آنها به سمت دو نوع سیاست سوق پیدا کردهاند. الف) پذیرش به مفهوم عدم دخالت دولت و یا قانونمند نمودن اپراتورهای ماهوارهای. ب) اجرای اقدامات قابلاجرا در رویکرد به عدم پایبندی به فضای آزاد اطلاعات. پژوهش نشان داد که در هر دودسته از کشورهای الف و ب سیاستهای گوناگونی در راستای تولید و دریافت رسانهای اتخاذ کردهاند که در متن مقاله بهطور مفصل به آنها پرداختهشده است. مقایسه دستاوردهای پژوهش حاضر با تحقیق 21 سال پیش حاکی از تحولی است که مهمترین آن حرکت کشورهای گروه ب به سمت پذیرفتن و مجوز دادن به اپراتورهای ماهوارهای برای ارائه خطمشیهای اتخاذ شده از نوع گروه الف است.